Groep 4b

Welkom bij groep 4b. 

Wij zijn een gezellige klas met 30 kinderen, 11 meisjes en 19 jongens.

Op maandag en dinsdag is juf Leonie er. Op woensdag tot en met vrijdag is juf Chantal er.

 

Hieronder vindt u de activiteiten van groep 4b. Naast een kleine toelichting van de activiteit zijn er natuurlijk de foto's erbij geplaatst om meteen een leuke indruk te krijgen. 

BERICHTEN

01 apr 2019 - Meermanno museum
Preview foto Onlangs zijn we naar het Meermanno Museum geweest.

De les die we daar gevolgd hebben heet 'Ingewikkelde letters'.
De kinderen leerden dat er vroeger in Egypte geschreven werd op papier dat gemaakt was van planten. De letters die ze gebruikten heten hieroglieven. Ze hebben allemaal hun eigen naam in hieroglieven geschreven in een Cartouche.


Ook hebben we een rondleiding gehad door het museum. Daarbij hebben de kinderen een echte mummie gezien en verschillende portretten van mensen bekeken. Door middel van een speurtocht zijn we ook nog op zoek gegaan naar een verdwenen mummie. En natuurlijk hebben we deze ook gevonden!

 


21 feb 2019 - Ik hoor, ik hoor
Preview foto

De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project ïk hoor, ik hoor”.
Zo zijn we rond de school gaan wandelen en hebben we geluisterd naar de geluiden in de omgeving. Daarbij hebben we ook gezocht naar spullen (plastic, ijzer, takjes etc) die we in onze omgeving tegenkomen.
We hebben het gehad over bijzondere straatnamen. Welk geluid hoor je bijvoorbeeld op de Monsterseweg? De kinderen vonden dit erg leuk om te bedenken.
Van klei hebben we gebouwen gemaakt en bedacht welk geluid dit gebouw zou moeten maken.

Met tekenen hebben we verschillende bekende Haagse gebouwen bekeken en nagetekend.
En de moeder van Milan en Zelina is bij ons in de klas geweest om liedjes te zingen die over Den haag gaan.

 


17 jan 2019 - Word Astronaut!
We zijn met de klas naar het Museon geweest voor de les 'Word astronaut!'.
We zijn te weten gekomen dat het eerste wezen dat de ruimte in ging geen mens was maar een hond! Die hond heette Laika.

Al snel volgden er verschillende mensen en in 1969 landden de eerste mensen op de maan.
Tegenwoordig zijn er al missies naar Mars, maar dan wel onbemand.

 

De kinderen hebben ervaren dat het lastiger is om gewoon te lopen op de maan. Ze kregen gewichten om hun benen om het na te bootsen.
Ook hebben ze met grijpers en dikke handschoenen gewerkt om dingen op te pakken en uit elkaar te halen. Dit gebruiken de echte astronauten namelijk ook.
In de ruimte is alles gewichtloos, de mensen dus ook. Astronauten dragen daarom geen schoenen in de raket, zodat ze niets kapot kunnen maken. 

Als ze naar de wc gaan moeten ze zich goed vasthouden anders zweven ze van de toilet af!

 

Verder hebben we op de tentoonstelling naar de lancering van een raket gekeken, een raket van binnen bekeken, de reflexen getest met allerlei spelletjes, een hindernisbaan afgelegd (astronauten moeten echt goed fit zijn!) en de communicatie tussen raket en aarde nagebootst.

 

Een leuke en leerzame les dus.

 

 


17 okt 2018 - start groep 4
Preview foto De kinderen zitten inmiddels alweer 8 weken in groep 4.
In die tijd hebben we al heel hard gewerkt en veel leuke dingen gedaan.
Zo hebben we heel veel geld opgehaald tijdens een sponsorloop, Kinderboekenweek en Koos got Talent. En wat hebben we veel talent bij ons in de klas zitten!

Vanaf groep 4 werken de kinderen met tablets. Ieder kind heeft een eigen tablet om te oefenen met rekenen en spelling. Daarnaast wordt ook het schrift nog veel gebruikt. 
De meeste kinderen vonden het in het begin nog wel spannend, maar na een tijdje ermee gewerkt te hebben gaat het steeds beter.

Met de taallessen zijn we de afgelopen periode bezig geweest met zinnen. Een zin kan je herkennen aan een wie- gedeelte en een wat-gedeelte.
Kinderen moeten met een aantal woorden goede zinnen maken, korte zinnen langer maken en lange zinnen korter maken.
Met Kinderboekenweek hebben ze een verhaal geschreven over vriendschap. Hierbij hebben we extra goed gelet op het maken van goede zinnen.

Met spelling zijn we bezig met verschillende soorten letters. Zo maken we onderscheid in:
korte klinkers (a,e,o,u,i),
lange klinkers (aa,ee,oo,uu),
twee-tekenklanken (au,ou,ie,ei,ij,oe,eu,ui),
medeklinkers (b,c,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,q,r,s,t,v,w,x,y,z)
Met dictees vragen we korte woorden met 1 of 2 medeklinkers voor- en/of achteraan.

Met rekenen zijn we bezig geweest met verschillende onderdelen.
Zo zijn we bezig met klok kijken; hele en halve uren
We zijn bezig met het verkennen van keersommen; 3 kersen met 2 vruchten kan je opschrijven als 3X2=. Het gaat hierbij nu nog voornamelijk om het goed opschrijven van de keersom.
Daarnaast zijn we veel bezig met het optellen en aftrekken over het tiental. We werken eerst naar het tiental toe en bekijken daarna hoeveel er nog bij (of af) moet.
bijvoorbeeld: 36+5= à 36+4+1

Maar natuurlijk maken we ook nog tijd om ontspannende dingen te doen zoals zingen, tekenen, knutselen en lekker spelen met knex en allerlei spelletjes.